26 februari, 2016

Livsviktigt.

Har varit till gyn idag för att få nytt recept på preventivmedel och så passade jag på att göra ett cellprov medans jag endå var där. 
Visst det är ju inte det skönaste man har gör i sitt liv men absolut livsviktigt och jag har redan pratat med tjejerna om det att man måste göra det och varför.

Innan jag förklarade för dem varför man ska göra det så frågade P om det gjorde ont och ja, det gör det en kort stund. Men inte värre än en spruta och det går fortare över. Hon frågade då varför man inte kan hoppa över att göra det för hon tänkte då inte göra det när hon blev stor. Då förklarade jag varför man ska göra det och genast så ändrade hon sig.

Kanske ingen man diskuterar med en 7 åring och en 10 åring men jag tycker att det är viktigt att de vet redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar