28 januari, 2011

Vacker stavning.

Då jag arbetar som löneadministratör på ett bolag med stor mångfald så ser jag väldigt många olika stavningar på samma namn.
En klassiker är väl mitt eget namn som kan stavas på en rad olika sätt. Mina föräldrar valde att stava det precis som det låter (Madelen) men jag har alltid tyckt att den nog vanligaste stavningen är vackrare stavning rent bildligt Madeleine. Jag vet inte hur många gånger jag har fått lov att bokstavera mitt namn för de flesta stavar som det sistnämda.
Idag såg jag en ovanlig men i mina ögon en vacker stavning av Jacob. Han stavade Yacoub, vilket kanske är en vanlig stavning i hans hemland, men jag har aldrig sett den förut.I vilket fall som helst så tycker jag att det var vackert.


Har du ett namn med ovanig stavning?


Tjingeling!

2 kommentarer:

  1. Anna - samma framlänges o baklänges. Ovanligare namn får man leta efter va!

    Kram en som borde sova nu!

    SvaraRadera
  2. Nej... fast helt seriöst så får jag ofta ofta bokstavera mitt efternamn... Svårt att tro kanske men det finns ju en massa olika stavningar på det med...

    Kram på dig!

    SvaraRadera